Sök

Helpling städar bort konkurrensen

HelplingHemfrid

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Rocket Internet-backade Helpling vill rensa upp i städbranschen.
Genom att digitalt koppla ihop städentreprenörer med potentiella kunder hoppas företaget kunna effektivisera en föråldrad bransch.

Tänk taxiplattformen Uber – fast i städbranschen.

Så skulle man kunna pitcha den Rocket Internet-backade sajten Helpling, som sammankopplar städföretag med människor som vill få sina hem städade.

Bolaget, som lanserade för mindre än ett år sedan och framför allt riktar sig till mindre städentreprenörer, hoppas nu att servicebranschen ska bli nästa sektor som revolutioneras med hjälp av det digitala.

”Servicebranschen är det sista steget i digitaliseringen. Branschen som den ser ut idag är väldigt gammaldags, men det vi gör nu är att vi omdefinierar den”, säger bolagets norska Norden-chef Lise Rechsteiner.

”Som kund ska man kunna boka en säljare på ett par minuter. Vem man vill ha, vilken tid och vilket datum. Det ska vara superenkelt.”

Enligt henne är städbranschen som den ser ut idag föräldrad. Förhållandevis unga jättar så som Hemfrid och Homemaid har inte hängt med i utveckligen – vilket på sikt kommer att straffa dem.

”Hela städbranschen ligger väldigt långt efter. Det är komplicerat att beställa tjänster och att ta fram offertar. Vi tror snarare på att man ska kunna boka tjänsten direkt när man behöver den”, säger hon.

Det Berlin-baserade bolaget lanserade sin tjänst så sent som i maj förra året, men finns idag i tio länder. I Sverige har man användare på 15 orter.

Affärsmodellen är uppbygd som så att bolaget tar kommission på de bokade uppdragen – en avgift på 20 procent.

”Det finns stor potential med digitala plattformar och vi tror att vi kommer ta mycket av den existerande marknaden. Den teknologiska kapaciteten i Sverige är stor. Det kan man se på matkassarna som slagit igenom, och även tjänster som Über och Spotify”, säger hon.

”Nästa steg är städbranschen.”

Läs mer